לוגו ללא רקע

אבירן פנסו אדריכל

Architecture & Design

Architecture & Design

"עיצוב בית מחוץ לתבניות"  על אדריכלות בבניה פרטית   

כיצד אתם מדמיינים את ביתכם?  
בניסיון לענות על השאלה המרכזית בתכנון ועיצוב "בית"
התשובה האופיינית של לקוח תהיה "בית בסגנון כפרי/ מודרני/אחר" לתשובה אולי יתווסף צילום של בית קיים ומכאן ניתן יהיה לכעורה לצאת למלאכה…דרך תקשורת זו מתומצתת  ומצמצמת את המרחב היצירתי של המתכנן, בכך הלקוח חוטא לסיבה ששכר אדריכל/מעצב לתכנן את ביתו.

מניסיוני, מעט הלקוחות שתשובתם תהיה פתוחה ויאמרו שאינם יודעים ובכך יבקשו  לברר באמצאות האדריכל/ישאלו שאלות ויעלו  מחשבות תפקוד ואסתטיקה שניתן יהיה להמשיך ולפתחן, הרי תמיד אפשר לחזור לאפיון סגור ( תבניתי)  כלשהו.

ניתן לזהות תופעה זו ביתר שאת באזורים בהן ישנם הרחבות לבניה פרטית וכך גם במגזינים לעיצוב ואדריכלות, ברפרוף קל  ניתן לשים לב לחלוקה הברורה בין תכתיב של בית כפרי למודרני. 

ניתן לזהות מעין תעתיק חיצוני ו/או פנימי שחוזר על עצמו בוורייציות שונות ומשונות. התוצאה הסופית מאוד  דומה ל… ואיננה משאירה  מקום להתפתחות מקורית. מצד אחד הלקוח  אוליי יקבל את שדמיין אך בוודאי לא את הפוטנציאל הגלום ללא תכתיב סגור .

בעיה נוספת שנוצרה מאופן התיחסות זה, שההתניות הללו יצרו גם את "אדריכלי התבנית"  מעצב/האדריכל  לבתים מודרניים / כפריים,  דבר שעומד בניגוד גמור לחינוכו של אדריכל אך לא ארחיב כאן בסוגיה זו .

תהליך נכון מול אדריכל/מעצב ישאיר מקום להתפתחות ולמימוש ההבטחה שבחלל! 

אחד המאפיינים שניתן לשים לב פרויקט שהתפתח בצורה "טובה" מחד הוא נראה טוב לעין ומרגיש טוב ומצד שני מקיים את ייחודיותו עבור החיים בו. אמליץ שהשיח יישאר פתוח ככל שניתן לפחות בשלביו הראשוניים  ויתמקד בצרכים הפיסיים, יחסי תנועה, אור, מידות, כיווני אוויר, אסתטיקה וחומרים, צמחייה, יחסים בין הפונקציות השונות, צרכי משפחה, תקציב,דרישות פרוגרמתיות. 
כמובן שאינני שולל הצגה/שיתוף  כיוונים  בעיצוב וההוויה המועדפת על הלקוח אך כל זאת בליווי שיח פתוח ומפרה ככל שניתן לפרשנות ולהווצרות של מרחב חדש מקורי ומפתיע. 

מאת אבירן פנסו אדריכל

דילוג לתוכן